Frågor och svar
Här får du svar på de vanligaste frågorna
BESTÄLLNING
På vilka sätt kan jag beställa?
Du kan beställa via vår hemsida, via telefon på: 010-138 55 00, eller genom att maila oss: kundservice@vitalplus.se
Jag kan inte beställa. Vad gör jag?
Kontakta oss via telefon på: 010-138 55 00, eller via e-post: kundservice@vitalplus.se
Måste man ha en mailadress för att kunna beställa?
För att beställa via nätet måste du ha en mailadress. Var vänlig kontakta kundtjänst via telefon på: 010-138 55 00. för att lägga en beställning.
Vad gör jag om jag inte har en mailadress?
Var vänlig kontakta kundtjänst via telefon på: 010-138 55 00.
Kan jag beställa produkter hos er om jag är under 18 år?
Nej, det kan du inte. För att beställa måste man vara över 18 år.
Finns det ett maximum- eller minimumbelopp man får/måste handla för?
Det finns inget maximum- eller minimumbelopp man får/måste handla för. Däremot kan du maximalt beställa 2 produkter åt gången. Samt endast utnyttja vårt nykundserbjudande vid ett köp per person, därefter gäller ordinarie pris.
Kan jag göra en engångsbeställning av era produkter?
Eftersom hälsokost kräver kontinuerligt intag för dokumenterad effekt har vi valt att inte erbjuda engångsköp via vår webbsida. För att göra ett engångsköp var vänlig kontakta Kundtjänst: 010-138 55 00
Problem med hemsida?
Upplever du problem med att lägga till exempel en beställning på vår hemsida är du välkommen att kontakta kundtjänst via telefon på: 010-138 55 00, eller via e-post: kundservice@vitalplus.se
VÅRA PRODUKTER
Har Omega-3 produkterna dokumenterad effekt?
Ja! Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA som är huvudingrediens och verksamma ämnen i omega-3 produkter är bland de mest dokumenterade och studerade näringsämnena i världen. Fler än 10 000 studier bekräftar att omega-3 är bra för hjärtat, hjärnan och synen.
Vad är MSC miljömärkning?
MSC är en internationell icke vinstdrivande organisation som främjar hållbart fiske. Vi driver ett omfattande certifierings- och miljömärkningsprogram med målet att vi alla ska kunna njuta av mat från havet, både idag och i framtiden.
Hur tillverkas era produkter?
Våra produkter tillverkas av certifierade läkemedelsföretag och följer samma höga krav som produktion av läkemedel. Vi kvalitetssäkrar våra leverantörer och ser till att säkerhet och kvalitet kontrolleras noga i varje del av produktionen. Vår målsättning är att arbeta miljöinriktat samtidigt som vi uppfyller GMP-kraven (Good Manufacturing Practice), HACCP och ISO 22000.
Kan ni verkligen garantera full spårbarhet av era produkter?
Ja, vår Omega-3 är MSC certifierad vilket garanterar full spårbarhet. Spårbarhetsnummer: MSC-5-52825. För mer information www.msc.org/se
Hur säkerställer ni hållbar utveckling och kvalitet i era produkter?
Våra produkter tillverkas av certifierade läkemedelsföretag och följer samma höga krav som produktion av läkemedel. Vi kvalitetssäkrar våra leverantörer och ser till att säkerhet och kvalitet kontrolleras noga i varje del av produktionen. Vår målsättning är att arbeta miljöinriktat samtidigt som vi uppfyller GMP-kraven (Good Manufacturing Practice), HACCP och ISO 22000.
Hur kan man skilja på de olika produkterna på marknaden?
Det kan vara svårt att skilja på de olika produkterna på marknaden eftersom det finns så många. Det viktigaste när det gäller ditt val av omega-3 är att produkter innehåller tillräckligt med omega-3. För att en positiv hälsoeffekt ska kunna uppnås måste rekommenderad dags dos innehålla minst:
- 250mg EPA och DHA för att bidra till hjärtats normala funktion.
- 250mg DHA för att bibehålla synens och hjärnans normalfunktion.
Vitalplus Omega-3 innehåller tillräckligt med omega-3.
Om du känner dig osäker är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för hjälp och vägledning.
Vad menas med ett regelbundet intag av omega-3, och behöver jag det?
Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna får i sig 2,5 till 3 gram omega-3 fettsyror (EPA och DHA) dagligen. För mer detaljerad information hänvisar vi till livsmedelsverket.se. Omega-3 är essentiella fettsyror som kroppen inte kan producera själv och därför är det viktigt att dagligen tillsätta dessa.
Kan jag som gravid, eller ammande använda era produkter?
Gravida och ammande rekommenderas en kost rik på Omega-3 och D-vitamin. För mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.
Vi rekommenderar dock att alltid rådgöra med läkare vid användning av kosttillskott om du är gravid eller ammar.
Kan barn använda era produkter?
Barn över 6 år kan äta samtliga av våra produkter.
Vilken typ av gelatin används i våra produkter?
Vår Omega-3 innehåller Gelatin från Nötkreatur vilket är halal certifierat.
Jag upplever ”fisksmak” efter intag?
Vissa personer kan uppleva fisksmak i samband eller efter intag av omega-3 kapslarna. Då rekommenderas det att du tar kapslarna i samband med måltid.
Varifrån kommer oljan och vilken fisk används?
Fiskoljan är kommer från MSC-certifierad Alaska Polloc som fiskas hållbart i Alaska. Fisksort: Torsk.
Vilken hållbarhet har produkten?
”Bäst före utgången av:…” finner du på förpackningen.
Kan personer med fiskallergi äta produkten?
Vi rekommenderar dig att rådgöra med din läkare om du har fiskallergi innan du använder vår Omega-3.
Jag har drabbats av en allergisk reaktion efter att ha använt produkterna. Vad ska jag göra?
Vi råder dig att kontakta läkare. Ifall du av medicinska skäl inte kan äta vår produkt är du varmt välkommen att skicka in ett läkarintyg där det framgår att du inte kan förtära produkten. Du kan självklart byta produkt utan extra kostnad.
Kan jag kombinera flera produkter?
Ja, du kan kombinera alla våra produkter.
Var hittar jag innehållsförteckningen på produkterna?
Du finner den på baksidan av din förpackning.
Kommer ni utveckla och lansera fler produkter?
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och lansera fler produkter. Prenumererar du på nyhetsbrevet lovar vi att du är först med all ny information angående nya produkter.
Går det att byta produkt utan extra kostnad?
Ja, om produkterna har samma försäljningspris går det bra. Kontakta kundtjänst för mer information.
BETALNING
Vilka betalningssätt finns det?
Vi erbjuder betalning via faktura eller autogiro.
Var skriver jag in min rabattkod?
Du skriver den i beställningsformuläret under rubriken: Rabattkod.
Hur fungerar betalningen?
En faktura skickas ut samtidigt som din leverans via mail till dig.
Hur skickas fakturan?
Fakturan skickas till angiven mailadress om ingen annan överenskommelse.
Hur kan jag få ner kostanden?
Vi tar alltid ut en fakturaavgift på 35,00 kr för att bli av med denna så kan man teckna ett autogiro så att en dragning sker automatiskt ifrån ditt konto. Om du önskar detta är du välkommen att maila eller ringa in till oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Kommer ni i framtiden erbjuda fler betalningssätt?
Vi ser kontinuerligt över möjligheterna att erbjuda fler betalsätt och anpassar oss efter våra kunder önskemål. Det är mycket möjligt att vi i framtiden kommer erbjuda fler betalsätt.
Hur går jag tillväga om jag vill ha en slutfaktura / betala allt i en klumpsumma, går det?
Kontakta Vitalplus på: Telefon: 010-138 55 00, Mail: kundservice@vitalplus.se
LEVERANS
När skickas min leverans?
Din leverans skickas så snart den är packad. Vanligtvis tar det 5-7 dagar innan du får den i brevlådan efter att du har beställt.
Kommer leveransen direkt hem i brevlådan?
Ja, vi skickar alltid hem alla våra produkter direkt hem i brevlådan.
Hur ofta får jag en leverans från er?
Vanligtvis får du en leverans varje eller varannan månad. I leveransen innehåller det förbrukning av hälsokost för en eller två månader så produkten räcker till nästkommande leverans.
Jag saknar min leverans, vad kan jag göra?
Om du inte fått din leverans inom 14 dagar kan du kontakta kundtjänst för mer information.
Kan jag beställa från er utomlands?
Nej, för tillfället levererar vi endast i Sverige.
Jag har fått en trasig leverans, vad kan jag göra?
Vi är jätteledsna att du mottagit en box eller produkt som är trasig. Ibland händer det saker på vägen från oss till dig som vi inte kan påverka, men oroa dig inte. Var vänlig kontakta kundtjänst så hjälper dem dig på bästa sätt.
Kan man beställa från er hemsida och sedan hämta ut beställningen hos er?
Nej, vi har ingen fysisk butik. Din beställning skickas istället direkt hem till dig.
REKLAMATION OCH ÅTERKÖP
En produkt saknas i min leverans, vad kan jag göra?
Var vänlig kontakta kundtjänst så hjälper de dig på bästa sätt.
Jag har fått fel leverans, vad kan jag göra?
Var vänlig kontakta kundtjänst så hjälper de dig på bästa sätt.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, inom 14 dagar efter du mottagit din första leverans, (enligt distansavtalslagen)
Vem ska jag kontakta gällande reklamation och retur?
Du har möjlighet att ångra ditt avtal 2 veckor efter att du mottagit den första leveransen. De gör du genom att kontakta oss på Telefon: 010-138 55 00 Mail: kundservice@vitalplus.se
Har ni en butik där jag kan återlämna reklamation eller retur?
Nej, vi har ingen fysisk butik. Var vänlig kontakta kundtjänst för ytterligare information.
ÖVRIGT
Fick du inte svar på din fråga?
Var vänlig kontakta kundtjänst. Kundtjänst telefonnummer: 010-138 55 00 E-post: kundservice@vitalplus.se Öppettider: 9 –15 måndag – fredag.
Förvaltare?
Om en person tecknat ett avtal med oss men lyder under förvaltarskap, så är förvaltaren välkommen att maila eller posta in ställföreträdarskapet till oss.
Vart kan jag hitta mitt avtal med er?
Ifall du önskar ta del utav avtalet så kan vi givetvis skicka detta till dig. Från den 1 september så är alla avtal skriftliga och då kan man även hitta avtalet på sin mailadress.
Hur kontaktar jag er?
Kundtjänst telefonnummer: 010-138 55 00 E-post: kundservice@vitalplus.se Öppettider: 9 –15 måndag – fredag.
Har ni en besöksadress?
Nej, vi har ingen besöksadress utan endast ett lager där vi tyvärr inte kan ta emot besök. Kontakta kundtjänst för mer information.
Vad är era köpevillkor?
Du kan läsa mer om våra allmänna villkor här.
Vad har ni för personuppgiftspolicy?
Du kan läsa mer om vår personuppgiftspolicy här.
Vad innebär sekretess?
Sekretess är beteckningen på information som inte ska lämnas ut och därför inte blir allmänt tillgänglig. Sekretessbelagd uppgift innebär tystnadsplikt för den som har eller har fått befattning om uppgiften. Sekretess kan tillämpas för att skydda stat, företag, myndighet eller privatperson så därav behöver vi fullmakt på hen som står i ärendet.
Hur hanterar ni cookies?
Du kan läsa mer om hur vi hanterar Cookies här.